Η προσπάθεια της κυβέρνησης να αυξήσει τα έσοδα με κατασχέσεις λογαριασμών για αυτούς που χρωστούν στην εφορία δεν δείχνει να έχει ουσιαστικό αποτέλεσμα, αφού εκτός των άλλων στις περισσότερες φορές που δεσμεύονται λογαριασμοί, το περιεχόμενο είναι κενό ή άνευ αξίας. Οι φορολογούμενοι που χρωστούν είτε δεν έχουν χρήματα ή φροντίζουν οι λογαριασμοί τους να μην έχουν χρήματα.
Έτσι το υπουργείο Οικονομικών σε συνεργασία με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, ετοιμάζεται για … ντου στις θυρίδες όσων χρωστούν.
Μέχρι το τέλος του έτους, η ειδική ομάδα εργασίας που έχει συσταθεί για να μελετήσει το πλαίσιο αναμένεται να παραδώσει την πρότασή της στην ηγεσία του οικονομικού επιτελείου. Η ΑΑΔΕ ποντάρει στο συγκεκριμένο μέτρο καθώς εκτιμά ότι θα ενισχύσει τα ταμεία της περισσότερα έσοδα από απλήρωτους φόρους, αφού μεγάλος αριθμός κατασχέσεων τραπεζικών λογαριασμών αποδεικνύεται ατελέσφορος. Τα κατασχετήρια για τους οφειλέτες μπορεί να πέφτουν βροχή, όμως οι λογαριασμοί έχουν μέσα μικροποσά, της τάξης των 10 ευρώ, ενώ σε πολλές περιπτώσεις οι λογαριασμοί είναι άδειοι.
Με το άνοιγμα τραπεζικών θυρίδων από τις εφορίες θα μπορούν να εντοπιστούν χρήματα, κοσμήματα και άλλα τιμαλφή που μπορεί να κρύβουν σε αυτές φορολογούμενοι οι οποίοι χρωστούν στην εφορία και ενώ έχουν τη δυνατότητα να εξοφλήσουν τις οφειλές τους, ούτε πληρώνουν ούτε προχωρούν σε κάποια ρύθμιση.
Πότε ανοίγουν οι θυρίδες
Επισημαίνεται ότι το άνοιγμα θυρίδας και η κατάσχεση του περιεχομένου της προβλέπεται ήδη, αλλά οι διαδικασίες είναι αυστηρές, καθώς απαραίτητη προϋπόθεση είναι η ύπαρξη δικαστικής απόφασης ή εισαγγελικής παραγγελίας.
Με βάση τις διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας:
Οι θυρίδες μπορεί να ανοίξουν μόνο με εντολή εισαγγελέα και οποιοδήποτε περιουσιακό στοιχείο μπορεί να κατασχεθεί σε περίπτωση που διαπιστωθεί έκνομη δραστηριότητα ή οφειλές προς το Δημόσιο. Η πρόσβαση γίνεται μόνο σε περιπτώσεις φοροδιαφυγής ή όταν υπάρχουν κατηγορίες για κακουργηματικές πράξεις.
Οι τράπεζες έχουν την υποχρέωση να γνωστοποιούν το όνομα κατόχου τραπεζικής θυρίδας στις φορολογικές αρχές, αλλά σε καμία περίπτωση δεν έχουν πρόσβαση στο περιεχόμενο της θυρίδας.
Αν η εφορία θέλει να κατάσχει το περιεχόμενο τραπεζικής θυρίδας, πρέπει πρώτα να έχει στα χέρια της δικαστική απόφαση.
Το τραπεζικό σύστημα ορίζει ότι οι θυρίδες είναι απαραβίαστες τόσο από την τράπεζα όσο και από κάθε τρίτο. Στο πλαίσιο αυτό, απόντος του μισθωτή, π.χ. λόγω θανάτου ή εγκατάλειψης της θυρίδας, η τελευταία μπορεί να ανοιχτεί μόνο αν συντρέχουν οι νόμιμες προς τούτο προϋποθέσεις και εφόσον τηρηθούν οι προβλεπόμενες από τον νόμο διαδικασίες. Επιπλέον, οι τράπεζες δεν μπορούν να δεσμεύσουν το περιεχόμενο των θυρίδων ή να απαγορεύσουν το άνοιγμά τους από τον μισθωτή, παρά μόνο σε περιπτώσεις εκτέλεσης αποφάσεων της Δικαιοσύνης ή άλλων αρχών. Οι τράπεζες, προκειμένου να εξασφαλίσουν την προστασία των θυρίδων, των συναλλασσόμενων και του προσωπικού τους, καθορίζουν, πέραν των όσων προβλέπονται στη νομοθεσία, τα είδη τα οποία απαγορεύεται να φυλάσσονται σε αυτές. Οφείλουν δε να ενημερώσουν σχετικά τον πελάτη πριν από τη μίσθωσή της.
Του Θανάση Παπαδή