Μία σύντομη ανασκόπηση γι’ αυτό που άλλαξε τις ζωές μας
Ας ξεκινήσουμε με κάποια τεχνικά θέματα για το τι είναι ένα βιντεοπαιχνίδι και πως αποκαλείται επιστημονικά. To βιντεοπαιχνίδι, σύμφωνα με την online εγκυκλοπαίδεια, είναι ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι το οποίο περιλαμβάνει αλληλεπίδραση με μια διεπαφή χρήστη για την παραγωγή οπτικής ανάδρασης σε μια συσκευή βίντεο. Η λέξη βίντεο στο βιντεοπαιχνίδι παραδοσιακά αναφερόταν σε μια συσκευή εμφάνισης raster. Ωστόσο, η δημοφιλής χρήση του όρου «βιντεοπαιχνίδι», τώρα υπονοεί κάθε τύπο συσκευής, που μπορεί να απεικονίσει δισδιάστατα ή τρισδιάστατα γραφικά. Τα ηλεκτρονικά συστήματα που χρησιμοποιούνται για να παιχτούν βιντεοπαιχνίδια είναι γνωστά ως πλατφόρμες. Παραδείγματα αυτών είναι οι προσωπικοί υπολογιστές και οι παιχνιδομηχανές. Αυτές οι πλατφόρμες εκτείνονται από μεγάλα συστήματα υπολογιστή μέχρι συσκευές χειρός. Ειδικευμένα βιντεοπαιχνίδια όπως τα παιχνίδια arcade, ενώ προηγουμένως ήταν κοινά, έχουν σταδιακά μειωθεί σε χρήση. Τα βιντεοπαιχνίδια έχουν πλέον εξελιχθεί σε μία μορφή τέχνης και μεγάλης βιομηχανίας. Ας περάσουμε όμως στην ιστορία…
Τα πρώτα παιχνίδια χρησιμοποιούσαν διαδραστικές ηλεκτρονικές συσκευές με διάφορες μορφές εμφάνισης. Η αρχαιότερη είναι από το 1947, μία “Συσκευή σωλήνα καθοδικωνακτίνων ψυχαγωγίας”, η οποία κατατέθηκε για ένα δίπλωμα ευρεσιτεχνίας στις 25 Ιανουαρίου 1947, από τον Thomas T. Goldsmith Jr. και Estle Ray Mann και εκδόθηκε στις 14 Δεκεμβρίου 1948, από την US Patent. Εμπνευσμένο από την οθόνη του ραντάρ, αποτελούνταν από μία αναλογική συσκευή, που επέτρεπε στο χρήστη να ελέγχει έναν φορέα, (μια κουκίδα) για να προσομοιώσει ένα βλήμα που ρίχνει στόχους, που ήταν σταθερά σχέδια στην οθόνη.
Αργότερα το 1971, το “Computer Space”, που δημιουργήθηκε από τους Nolan Bushnell και Ted Dabney, ήταν το πρώτο video game που πωλείται στο εμπόριο και λειτουργεί με κέρματα, το πρώτο δηλαδή arcade. Χρησιμοποιούσε μία ασπρόμαυρη τηλεόραση για την προβολή του, καθώς και ένα σύστημα ηλεκτρονικών υπολογιστών, το οποίο ήταν κατασκευασμένο από 74 σειρές τσιπ TTL. Το παιχνίδι συμπεριλήφθηκε και στην ταινία επιστημονικής φαντασίας του 1973 “Soylent Green”. Το Computer Space ακολουθήθηκε το 1972 από το Magnavox Odyssey, την πρώτη οικιακή κονσόλα. Διαμορφωμένη από ένα καθυστερημένo πρωτότυπο κονσόλας του 1960 που αναπτύχθηκε από τον Ralph H. Baer, ονόματι “Brown Box”, που χρησιμοποιούσε επίσης μία τυπική τηλεόραση. Αυτά ακολουθήθηκαν από δύο εκδόσεις του Pong της Atari, μία έκδοση arcade το 1972 και μία έκδοση για το σπίτι το 1975, που αύξησαν αρκετά τη δημοτικότητα των βιντεοπαιχνιδιών. Η εμπορική επιτυχία του Pong οδήγησε πολλές άλλες εταιρείες να αναπτύξουν Pong κλώνους και τα δικά τους συστήματα, με αποτέλεσμα η ωοτοκία της βιομηχανίας των βιντεοπαιχνιδιών να ξεκινήσει.
Όμως όλη αυτή η πλημμύρα από Pong κλώνους, τελικά οδήγησε στη συντριβή του παιχνιδιού το 1977, η οποία ήρθε στο τέλος της, με την επικρατούσα επιτυχία του 1978 shooter παιχνιδιού της Taito, “Space Invaders”. Το παιχνίδι αυτό σηματοδοτεί την έναρξη της χρυσής εποχής του arcade, εμπνέει δεκάδες κατασκευαστές να εισέλθουν στην αγορά και επικρατεί σε πολλές τοποθεσίες, όπως εμπορικά κέντρα, παραδοσιακές βιτρίνες, εστιατόρια, και καταστήματα ψιλικών. Έγινε επίσης το αντικείμενο πολυάριθμων άρθρων και ιστοριών σε τηλεόραση, εφημερίδες και περιοδικά, που αποκαλούσαν το βιντεοπαιχνίδι ως ένα ταχέως αναπτυσσόμενο χόμπι.
Το Space Invaders σύντομα παίρνει άδεια για το Atari VCS (αργότερα γνωστό ως Atari 2600), που γίνεται το πρώτο “killer game” και τετραπλασίαζει τις πωλήσεις της κονσόλας. Αυτό βοήθησε την Atari να ανακάμψει από τις προηγούμενες απώλειες της και με τη σειρά του το Atari VCS να αναβιώσει την αγορά των video games κατά τη διάρκεια της δεύτερης γενιάς κονσόλων. Η βιομηχανία βιντεοπαιχνιδιών αναζωογονήθηκε ιδιαίτερα και από την ευρεία επιτυχία της Nintendo Entertainment System, η οποία σηματοδότησε μία στροφή στην κυριαρχία της βιομηχανίας των βιντεοπαιχνιδιών από τις Ηνωμένες Πολιτείες στην Ιαπωνία, κατά τη διάρκεια της τρίτης γενιάς κονσολών. Επίσης και άλλες μεγάλες εταιρίες της βιομηχανίας δημιουργήθηκαν στις αρχές του 1980, όπως οι Sega,ΕΑ και Activision μπαίνοντας και αυτές στον χορό των εκατομμυρίων.
Από το 1977 εως τώρα έχουν κυκλοφορήσει πάρα πολλά μοντέλα κονσολών από διάφορους κατασκευαστές. Η λίστα είναι αρκέτα μεγάλη, οπότε θα αναφέρω επιγραμματικά τις πιο σημαντικές με χρονολογική σειρά:
Magnavox Odyssey (1977)
Atari 2600 (1977)
Commodore 64 (1982)
Nintendo Entertainment System (1983)
Sega Master System (1985)
Sega Genesis-Mega Drive (1988)
Super Nintendo Entertainment System (1990)
Atari Jaguar (1993)
PlayStation (1994)
Sega Saturn (1994)
Nintendo 64 (1996)
Dreamcast (1998)
PlayStation 2 (2000),
Nintendo GameCube (2001)
Xbox (2001)
Xbox 360 (2005)
PlayStation 3 (2006)
Wii (2006) και οι πιο πρόσφατες Playstation 4, Xbox ONE και Wii U.
Η χρυσή εποχή των βιντεοπαιχνιδιών έφτασε στο απόγειό της στη δεκαετία του 1980. Τότε κυκλοφόρησαν παιχνίδια που με το ύφος τους καθόρισαν και καθιέρωσαν την κάθε κατηγορία παιχνιδιών, το γνωστό genre. Ας τα δούμε λίγο επιγραμματικά μιας και παρουσιάζουν αρκετό ενδιαφέρον.
Action-adventure game: The Legend of Zelda (1986)
Action role-playing games: Dragon Slayer II: Xanadu (1985)
Adventure games: Zork (1980)
Beat ’em up: Karateka (1984)
Cinematic platformer: Prince of Persia (1989)
Computer role-playing video games: Akalabeth (1980)
Console role-playing video games: Dragon Warrior (1986)
Fighting games: Karate Champ (1984), Street Fighter (1987)
Hack and slash: Golden Axe (1988)
Interactive movies: Astron Belt (1983)
Platform games: Space Panic (1980), Donkey Kong (1981), Mario Bros. (1983)
Scrolling platformers: Jump Bug (1981), Super Mario Bros. (1985) and Wonder Boy (1986)
Scrolling shooters: Defender (1980)
Isometric platformer: Congo Bongo (1983)
Isometric shooter: Zaxxon (1982)
Light gun shooter: Duck Hunt (1984)
Maze games: Pac-Man (1980)
Platform-adventure games: Metroid (1986), Zelda II: The Adventure of Link (1987) και Castlevania II: Simon’s Quest (1987)
Racing games: Turbo (1981)
Rail shooter: Astron Belt (1983)
Real-time strategy: Herzog Zwei (1989)
Run & gun shooters: Hover Attack (1984 )
Rhythm game: Dance Aerobics (1987)
Stealth games: 005 (1981), Metal Gear (1987)
Survival horror: Haunted House (1981), Sweet Home (1989), Resident Evil (1996)
Vehicle simulation games: Battlezone (1980) και
Visual novels: The Portopia Serial Murder Case (1983)
Αυτά τα παιχνίδια δημιούργησαν τις κατηγορίες των παιχνιδιών όπως τις ξέρουμε σήμερα. Τα χρόνια, όμως, πέρασαν, πόλλες κονσόλες και παιχνίδια δημιουργήθηκαν και το PC gaming γνώρισε μεγάλη ανάπτυξη. Οι next-gen κονσόλες του σήμερα (PS4, Xbox One,Wii U) αλλά και το PC, συνεχίζουν να μας προσφέρουν ανεπανάληπτες gaming εμπειρίες όπως τότε. Στις μέρες μας, έχει αναπτυχθεί αρκετά και το casual gaming σε κινητά-tables και έχουν αρχίσει να αναπτύσσονται νέες τεχνολογίες-προτάσεις στον χώρο, όπως τα VR Oculus Rift και Project Morpheus της Sony!
Τα video games έχουν γιγαντωθεί και οι μεγάλες gaming εκθέσεις αποτελούν σημαντική βιτρίνα της βιομηχανίας. Η ετήσια έκθεση της E3 στο Λος Άντζελες (ΗΠΑ) είναι η μεγαλύτερη Expo του κόσμου για τα video games, όπως και η Gamescom στην Κολωνία (Γερμανία) είναι επίσης παγκόσμιας σημασίας Άλλες αξιοσημείωτες εμπορικές εκθέσεις περιλαμβάνουν τις Tokyo Game Show (Ιαπωνία), The Game Awards, Brasil Game Show, EB Games Expo (Αυστραλία), ΚΡΙ (Ρωσία), ChinaJoy καθώς και το ετήσιο συνέδριο Game Developers Conference. Ορισμένοι εκδότες φιλοξενούν επίσης τις δικές τους εκθέσεις, με χαρακτηριστικά παραδείγματα να αποτελούν οι BlizzCon, QuakeCon και Nvision.