Οι “Αρχιτεκτονικές Διαδρομές Μεσσήνης” θέλοντας να εμβαθύνουν την σχέση της τοπικής κοινωνίας με την ιστορική και πολιτιστική αξία κτιριακών σχολικών συνόλων “βγάζουν” στο φως υλικό που συνέλλεξαν τα προηγούμενα χρόνια και συνεχίζουν την καταγραφή και παρουσίαση σχολικών συγκροτημάτων που αξιοποιήθηκαν προς όφελος της τοπικής κοινωνίας στην περιοχή του Δήμου Μεσσήνης.
Για τον λόγο αυτό υπάρχει και ανοκτή πρόσκληση προς πολίτες και συλλόγους για τη συνεργασία αυτής της καταγραφής. Στο πρώτο μέρος και με την συμβολή του διαδικτύου παρουσιάζονται τα δημοτικά σχολεία σε Μάδαινα και Μηλιώτη που έχουν αξιοποιηθεί αγκαλιαστεί με στοργή και είναι πάντα στη διάθεση των επισκεπτών.
Τα δύο αυτά πολιτιστικά διαμάντια είναι άριστα δείγματα ένταξης στη σύγχρονη οικονομική και πολιτιστική ζωή του Δήμου Μεσσήνης και αναμένουν το επόμενο βήμα της ιδιαίτερης αξιοποίησης Το Ιστορικό-Λαογραφικό Μουσείο της Μάδαινας στεγάζεται στο παλαιό δημοτικό σχολείο του χωριού και δημιουργήθηκε με την φροντίδα του πολιτισιτκού συλλόγου του χωριού και των κατοίκων του. Κειμήλια και φωτογραφικό υλικό προσφέρουν ένα νοερό ταξίδι στην ιστορία της Μεσσηνιακής υπαίθρου ενώ υπάρχει η δυναμική για πολιτιστικές εκδηλώσεις.
Στο Μηλώτι και συγκεκραμένα στο παλαιό δημοτικό σχολείο που έχει μετατραπεί σε Λαογραφικό Μουσείο ο επισκέπτης γνωρίζει τις συνήθειες μια άλλης εποχής μέσα από εκθέματα αλλοτινών εποχών χρήσιμα για τον γεωργό τον κρεοπώλη τον επαγγελματία. Εργαλεία από επαγγέλματα που εξαφανίστηκαν στο πέρασμα του χρόνου.
Τα δύο μουσεία βρίσκονται στον ιστό των χωριών και αποτελούν ένα σημείο αναφοράς και μια φλόγα πολιτιστικής ανέλιξης. Στο πρώτο αυτό μέρος οι Αρχιτεκτονικές Διαδρομές επιχειρούν να φωταγωγήσουν και την ιδέα της δύσκολης μεν αλλά καθάριας διαδρομής της ανάδειξης των σχολείων προς όφελος των πολιτών.
Τον συντονισμό της δράσης έχουν ο Γιάννης Λάσκαρης, ο Άρης Μπαρκούρας, ο Γιώργος Νέζης, ο Γιάννης Γεωργακόπουλος, ο Γιώργος Σταθόπουλος , η Νίκη Γιαννακοπούλου.