Πώς θα σας φαινόταν μια μετακίνηση εντός αστικών περιοχών με ένα ιπτάμενο ταξί; Είναι κάτι που θα το δοκιμάζατε ή κάτι που θα το σκεφτόσασταν… διπλά και τριπλά προκειμένου να το πράξετε; Πάντως, αν το θελήσετε, ο Ρίτσαρντ Μπράνσον και η Virgin Atlantic μπορούν να σας εξυπηρετήσουν προ αυτή την κατεύθυνση, καθώς εισέρχονται (και) στον τομέα της παροχής υπηρεσιών ταξί από αέρος.
Κάτι τέτοιο, ασφαλώς, μόνο εύκολο δεν είναι. Αρχικά θα πρέπει τα εν λόγω ταξί να ανήκουν στην κατηγορία των eVTOL, δηλαδή τα ηλεκτρικά οχήματα κάθετης προσγείωσης και απογείωσης, για τα οποία φημίζεται η Vertical Aerospace που εδρεύει στο Μπρίστολ. Η εταιρεία πρόσφατα έκανε τα αποκαλυπτήρια του VA-X4, ένα αερο-ταξί με δυνατότητα μεταφοράς έως τεσσάρων ατόμων που θα μπορεί να κινείται με ταχύτητες έως 320-330 χλμ./ώρα. Οι εμπνευστές του ισχυρίζονται ότι το ιπτάμενο όχημα έχει αυτονομία πάνω από 150 χλμ., δεν παράγει ρύπους ενώ είναι σχεδόν αθόρυβο.
Όπως αναφέρει το BBC, η Virgin Atlantic προχώρησε προ εβδομάδων σε μια συμφωνία με την Vertical Aerospace για να διερευνήσει το ενδεχόμενο της παροχής υπηρεσιών αερο-ταξί, με την αρχική σκέψη των στελεχών της Virgin Atlantic να είναι να χρησιμοποιήσουν τα VA-XA για να παρέχουν υπηρεσίες μεταφοράς ατόμων που πρόκειται να ταξιδέψουν με αεροπλάνο, καθώς η Virgin στοχεύει στην αερομεταφορά στο αεροδρόμιο σε επιβάτες που πρόκειται να ταξιδέψουν με κάποια πτήση της Atlantic.
Ιπτάμενα ταξί, το νέο μέσο μεταφοράς (και) στο Παρίσι
Η Virgin δεν είναι ωστόσο η μόνη εταιρεία που προσανατολίζεται στα αερο-ταξί. Ήδη εδώ και μερικές ημέρες ξεκίνησαν οι πιλοτικές δοκιμές των ιπτάμενων ταξί με φόντο τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2024 στο Παρίσι. Ιδιωτικές εταιρείες αεροναυπηγικής στη Γαλλία, σε συνεργασία με τα αεροδρόμια του Παρισιού, τον Οργανισμό Συγκοινωνιών και την Περιφέρεια της Πόλης ανακοίνωσαν το μεγαλόπνοο σχέδιό τους για την κατασκευή ιπτάμενων μεταφορικών μέσων προσιτά προς όλους. Σύμφωνα με το Euronews, ο Οργανισμός Συγκοινωνιών έχει προτείνει τη δημιουργία ενός δρομολογίου μεταξύ του Σεν Ντενί και της Ντίσνεϊλαντ, καθώς το θεματικό πάρκο βρίσκεται έξω από τα όρια της πρωτεύουσας.
Πιο μπροστά απ’ όλους τους εμπλεκόμενους βρίσκεται η Airbus που εδώ και δυο χρόνια έχει παρουσιάσει στο κοινό την πρώτη δοκιμαστική πτήση του CityAirbus που μοιάζει με ένα τεράστιο drone με χωρητικότητα τεσσάρων ατόμων. Ταυτόχρονα, ξεκινάει και η κατασκευή των τερματικών σταθμών απογείωσης και προσγείωσης (vertiport), όπου προβλέπεται η εγκατάσταση ενός ειδικού συστήματος ηλεκτρικής φόρτισης των οχημάτων. «Έχουμε πολλά αναξιοποίητα μέρη, όπως σταθμούς και αμαξοστάσια λεωφορείων που θα μας επιτρέψουν να στεγάσουμε αυτές τις υποδομές. Σκεφτόμαστε τα αερο-ταξί ως ένα μέσο για επιχειρηματικές χρήσεις, για τον τουρισμό και φυσικά για τη σύνδεση απομονωμένων περιοχών» δήλωσε προ ημερών η Μαρί Κλοντ Ντιπουά, διευθύντρια Καινοτομιών στον Οργανισμό Συγκοινωνιών του Παρισιού.
Οι γαλλικές αρχές θέλουν να έχουν το συγκεκριμένο πρότζεκτ έτοιμο μέχρι τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Παρισιού το 2024, με τους δυνητικούς πελάτες να μπορούν να κάνουν κράτηση για τις πτήσεις τους χρησιμοποιώντας μια αποκλειστική εφαρμογή στο smartphone.
Ανταγωνισμός εκ Γερμανίας ορμώμενος
Ωστόσο, η Airbus έχει να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό της γερμανικής εταιρείας Volocopter. Το ιπτάμενο ταξί Volocity είναι ένα υβρίδιο κάτι μεταξύ drone και ελικοπτέρου και έχει ήδη πραγματοποιήσει δοκιμαστικές πτήσεις στο Ελσίνκι, τη Στουτγάρδη και τη Σιγκαπούρη, ενώ πρόσφατα παρουσιάστηκε για τη πρώτη του δοκιμαστική πτήση, στο αεροδρόμιο Λε Μπουρζέ του Παρισιού, όπου το ταξί πέταξε για περίπου τέσσερα λεπτά της ώρας σε υψόμετρο 30 μέτρων πάνω από το έδαφος.
«Είναι σχεδιασμένο για αστική χρήση. Έχει δύο καθίσματα που ταιριάζουν απόλυτα με τις ανάγκες των επιβατών. Αν κοιτάξουμε τα ταξί ή τα Uber σήμερα, έχουν μέση χωρητικότητα ένα, το πολύ δυο ατόμων μέσα στην καμπίνα, οπότε αυτό είναι το τέλειο όχημα για μετακινήσεις εντός πόλης. Είναι αθόρυβο, ασφαλές και προσφέρει μια φανταστική εμπειρία», είπε ο Φλοριάν Ρόιτερ, διευθύνων σύμβουλος της Volocopter.