Στην τελική ευθεία βρίσκεται στο σχέδιο της Κομισιόν για την αντιμετώπιση της εν εξελίξει ενεργειακής κρίσης, με τη βασική πρόταση των Βρυξελλών να προβλέπει την επιβολή έκτακτου φόρου της τάξης τουλάχιστον του 33% στα υπερκέρδη των εταιρειών πετρελαίου, αερίου, άνθρακα, αλλά και διύλισης.
Αυτή η πρόταση, εύλογα, επηρεάζει και τα δύο ελληνικά διυλιστήρια, δηλαδή τα Ελληνικά Πετρέλαια και τη Motor Oil, τα οποία πρόσφατα ανακοίνωσαν ρεκόρ – κερδοφορίας για το α΄ εξάμηνο χάρη στα υψηλά περιθώρια διύλισης. Από την πλευρά της, η ελληνική κυβέρνηση σε πρώτη φάση, φαίνεται ότι συμφωνεί με την πρωτοβουλία της Κομισιόν, αναμένοντας βέβαια και την τελική μορφή της πρότασης.
Σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg, η έκτακτη φορολόγηση θα είναι προσωρινή και θα «βαραίνει» όσες εταιρείες των κλάδων πετρελαίου, αερίου, άνθρακα και διύλισης εμφανίζουν προ-φόρων κέρδη, τα οποία είναι κατά 20% υψηλότερα σε σχέση με τον μέσο όρο της προηγούμενης τριετίας (2019-2021).
Την ίδια ώρα, η Κομισιόν φέρεται να προτείνει την επιβολή πλαφόν στα κέρδη των παραγωγών ηλεκτρικού ρεύματος από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) και πυρηνικά εργοστάσια. Η ανώτατη τιμή αναμένεται να οριστεί στα 180 έως 200 ευρώ ανά μεγαβατώρα.
Παρεμβάσεις αναμένονται και στο πεδίο της ζήτησης, με τις Βρυξέλλες να θέτουν ως στόχο τη συνολική μείωση της κατανάλωσης κατά 10%. Στο πλαίσιο αυτό, μάλιστα, προτείνεται η υποχρεωτική μείωση της ζήτησης κατά 5% στις ώρες αιχμής.