Εκτός από τον Τομ Κρουζ που πληρώθηκε με 100 εκατ. δολάρια για το «Top Gun Maverick», η συντριπτική πλειονότητα των Αμερικανών ηθοποιών αμείβονται με… ψίχουλα – Τα χρήματα που παίρνουμε μειώθηκαν στο μισό, μετά βίας καλύπτεται το ενοίκιο, η κραυγή αγωνίας των απεργών ηθοποιών
Μπορεί το Χόλιγουντ να είναι διαχρονικά συνδεδεμένο με τη λάμψη, τη χλιδή και τον πλούτο η μεγάλη, ιστορική κοινή απεργία σεναριογράφων και ηθοποιών του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, ωστόσο, που έχει βάλει φωτιά στα θεμέλιά του, αποδεικνύει πως τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά, τουλάχιστον για την πλειοψηφία των εργαζόμενων στην μεγαλύτερη παγκόσμια βιομηχανία του θεάματος.
Προφανώς και υφίστανται ακόμη οι υψηλές αμοιβές των διάσημων πρωταγωνιστών που ζαλίζουν, αν και σε αυτή την κατηγορία τα κασέ έχουν πέσει την τελευταία δεκαετία. Για να σχηματίσουμε μια εικόνα αναφέρουμε ενδεικτικά πως όσον αφορά στις κινηματογραφικές παραγωγές της περιόδου 2022 – 2023 ο Τομ Κρουζ πληρώθηκε 100 εκατ. δολάρια για να φορέσει ξανά τη στολή του πιλότου στο «Top Gun Maverick», ο Γουίλ Σμίθ πήρε 35 εκατ. δολάρια για να πρωταγωνιστήσει στο «Emancipation» ενώ οι Λεονάρντο ντι Κάπριο και Μπραντ Πιτ αύξησαν την περιουσία τους κατά 30 εκ. δολ. έκαστος για να αναλάβουν τους πρωταγωνιστικούς ρόλους στις ταινίες «Killers of the Flower Moon» και «F1» (δεν έχει ανακοινωθεί ακόμη ο τελικός τίτλος) αντίστοιχα. Όσο για το κινηματογραφικό ζευγάρι Μάργκοτ Ρόμπι και Ράιαν Γκόσλινγκ, που πρωταγωνιστούν στην πολυδιαφημισμένη ταινία «Μπάρμπι», εισέπραξαν από 12,5 εκατ. δολ. έκαστος για να πρωταγωνιστήσουν στην παραγωγή το συνολικό μπάτζετ της οποίας ανέρχεται σε 100 εκατ. δολάρια. Το ότι τα κασέ κάποιων είναι υψηλά όμως, δεν σημαίνει πως είναι διατεθειμένοι να θυσιάσουν επιπλέον κέρδη που δικαιούνται.
Προφανώς και το συνολικό κόστος κάθε ταινίας έχει άμεσο αντίκτυπο στις αμοιβές για τις ταινίες καθώς για παραγωγές με μπάτζετ ύψους 2 εκατ. δολ. η αμοιβή του πρωταγωνιστή ανέρχεται σε 65.000 δολ. και των υπόλοιπων ηθοποιών σε 3.756 την εβδομάδα.
Σε αυτή την κατηγορία των βοηθητικών ηθοποιών εντοπίζεται κυρίως το πρόβλημα καθώς βλέπουν πως χρόνο με το χρόνο, παρότι οι ώρες εργασίας τους είναι ίδιες, το εισόδημά τους μειώνεται δραματικά με αποτέλεσμα να μην μπορούν να καλύψουν ούτε τις βασικές τους ανάγκες: «Πραγματικά δεν μπορούμε να ζήσουμε πλέον» δήλωσε με νόημα στον «Guardian» η ηθοποιός Φελίσια Ντέι η οποία έχει συμμετάσχει τις τελευταίες δύο δεκαετίες σε πολλές ταινίες αλλά και τηλεοπτικές σειρές. Εξηγεί πως καθώς οι αμοιβές για μεμονωμένους ρόλους μειώνονται διαρκώς οι ηθοποιοί θα πρέπει να εξασφαλίσουν την διπλάσια δουλειά μόνο και μόνο για να πληρώσουν το ενοίκιό τους.«Πριν από μερικά χρόνια, τέσσερις με πέντε ρόλοι guest star σε τηλεοπτικές εκπομπές θα ήταν αρκετοί για να περάσει ένας ηθοποιός έναν χρόνο. Τώρα, χρειάζεται διπλάσιος αριθμός ρόλων για να βγάλεις το ίδιο χρηματικό ποσό» σημειώνει χαρακτηριστικά η ίδια.
Αντίστοιχες, σε αρκετές περιπτώσεις και μεγαλύτερες είναι οι μειώσεις στις αμοιβές των σεναριογράφων τα συμβόλαια των οποίων είναι και πολύ μικρότερης διάρκειας αλλά και με αρκετές χαμηλότερες αμοιβές σε σχέση με το παρελθόν.
Κι όλα αυτά συμβαίνουν ενώ οι συνδρομητικές τηλεοπτικές πλατφόρμες όπως οι Netflix, Anazon και Apple TV, προβάλλουν ταινίες και σειρές για μεγάλα χρονικά διαστήματα χωρίς ωστόσο να μοιράζονται δίκαια τα κέρδη που αποκομίζουν με όσους συμμετέχουν σε αυτές. Το ίδιο συμβαίνει και με τις επαναλήψεις σειρών στην τηλεόραση.
Αν προσθέσει κανείς στα παραπάνω την απώλεια εσόδων από την πειρατεία αλλά και την επέλαση της τεχνητής νοημοσύνης που απειλεί πολλές θέσεις εργασίας και στον χώρο της βιομηχανίας του θεάματος, η μαζική απεργιακή κινητοποίηση, στην οποία συμμετέχουν και πολλοί σταρ πρώτης γραμμής, και έχει θέση το Χόλιγουντ σε παύση, φαίνεται να αποτελεί την πρώτη πράξη μιας κρίσης που τείνει να πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις,
Με τους σεναριογράφους να έχουν κατεβάσει τα μολύβια εδώ και δύο ολόκληρους μήνες και τους ηθοποιούς να αποχωρούν όχι μόνο από τα γυρίσματα αλλά ακόμα και από τις προωθητικές εκδηλώσεις για τις ταινίες στις οποίες συμμετέχουν οι ζημίες είναι ανυπολόγιστες.
Ήδη βρίσκονται σε κίνδυνο μεγάλες κινηματογραφικές παραγωγές όπως τα σίκουελ του «Avatar» και του «Gladiator» και οι σειρές « Sandman» και «Family Guy» του Netflix ενώ άγνωστο είναι το πότε θα πραγματοποιηθεί η τελετή απονομής των βραβείων Emmy που ήταν προγραμματισμένη για τον Σεπτέμβριο του 2023.